Hatiku tersentuh...

3:43 PM Posted In , , 5 Comments »
tengah sedap2 makan kat satu kedai ni, tiba2 datang budak lelaki dalam umur 10 tahun, bersongkok, dengan membawa satu beg galas, sambil memegang botol krim gamat di tangan..

assalamualaikum
bla bla bla bla bla (sebab tak ingat apa yang dia cakap)
kalau abang ngan kakak tak nak ni, mintak derma seikhlas hati ke rumah anak yatim ni
bla bla bla bla bla
waktu pada masa tu dalam kul 930 malam..aku tengok je budak tu..ada lagi sorang kawan dia..sama2 mintak derma untuk satu 'pertubuhan anak yatim'...hati aku tersangat sayu melihat dua orang budak ni...tersentuh...sampai tak sedar airmata mengalir..kalau anak orang lain dah ada kat rumah, tengah berseronok bersama keluarga, bergelak ketawa, sambil tengok tv, takpun tengah leka main ps2...tapi mereka ini masih lagi berada di luar rumah mengharapkan belas ihsan orang ramai..bila masa mereka ni belajar...takde homework ke..sekolah ke tak..macam mana masa depan mereka..aku rasa kalau masa dia pegi dari satu meja ke satu meja dalam restoran tu, tetiba terjumpa dengan satu family yang mana ada ahli keluarga tersebut ada yang sebaya dengan mereka, apakah perasaan mereke ketika itu...mesti terdetik dalam fikiran mereka..alangkah seronoknya kalau aku berada di tempat mereka...tapi apakan daya dah nasib ku begini...sedihkan...memang sedih
kenapa orang2 itu menggunakan kanak2 untuk meraih simpati kita..kanak2 sepatutnya berada di rumah pada waktu itu..mentelaah pelajaran ataupun menonton tv...betul ke budak2 itu mewakili pertubuhan anak yatim..kalau betul sekalipun kenapa nak gunakan budak2 ni...sesungguhnya kanak2 ini dipergunakan dan orang2 seperti aku ini memang mudah tersentuh melihat kanak2 seperti ini..emosi aku tersentuh..
sambil aku melayan emosi aku tu, aku tengok ada van menghampiri kanak2 ni, sebaik pintu van dibuka, penuh dengan kanak2 yang hampir sebaya dengan mereka...tergamak diorang buat macam ni...

5 comments:

hidayah said...

there are some ppl yg cukup suka amik kesempatan atas kanak2 ni... kekadang terpikir gak, kat KL melambak mcmtu, saya pun pernah ternampak satu van penuh dgn budak2 yg mcm 'disuruh' gi jual itu ini... tapi kat Iowa ni tak de pun senario mcmtu... *i wonder..*

SfKn said...

memang kak yam, sampai hati dorang gunakan budak2 ni utk kepentingan msg2.takde hati perut langsung!

Yummy Yum said...

memang sedihkan dayah tengok budak2 kecik camtu...kecik2 lagi dah jadi hamba kepada orang tak berhati perut camtu

pah..aku memang geram ngan orang yang suka amik kesempatan camtu..kadang2 tu aku terpikir nak bagi ke tak duit kat budak2 tu..kalau aku bagi kang, duit tu dapat ke makhluk tu pulak, kang kalau tak bagi lak, aku takut budak2 kena bantai dgn diorang tu, abih tu camno???

Neeza Shahril said...

tapi kan, kalau kita selidik betul2, budak2 ni datang dari sekolah agama yang sangat lah kurang fund dari (i don't have to tell you who).
Mereka mencari duit untuk sekolah mereka. Kalau orang tua yang jual, susah orang nak beli. jadi, terpaksa guna kanak2 kecil tu..
Memang kita rasa kesian kat mereka.. Tapi kan, kalau itu saja lah cara mereka dapat belajar dengan sempurna, nak buat camana kan..

*my 10 halalah opinion...

l i e y n said...

ada pernah baca satu cerita pasal sedekah ni...memang kadang2 kita tak yakin sedekah kita tu adakah ke saluran yang betul? tapi kita sedekah je lah, yang selebihnya kita serahkan kepada Allah....
wallahua'lam