sad day

9:18 PM Posted In , 11 Comments »
aku tak tau macam mana nak mula...hati aku memang sedih...tapi aku redha atas segala yang Allah duga atas aku..Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya ini...

masa umo aku 16 tahun, aku dah ada sakit buah pinggang, nephrotic syndrome...hospital macam rumah kedua aku...dalam setahun lebih sekali aku masuk wad...masa belajar aku memang struggle..kat mana aku belajar, mesti aku masuk wad kat sana..aku first admitted kat hospital kajang..dua minggu aku kat situ...pastu diorang hantar aku g kl...seminggu kat sana, alhamdulillah..aku dah boleh balik rumah dan boleh sekolah macam biasa...kiranya dekat sebulan aku tinggalkan sekolah...banyak benda nak kena catch up masa tu...tapi cikgu dan kawan2 banyak bantu aku..syukur aku dapat cikgu2 dan kawan2 yang baik camtu...kalau tak silap aku...masa aku form 4 n form 5, 3 kali kot aku admitted, kurang2 seminggu aku dok sepital...korang boleh bayangkan macam aku belajar dulu kan...kajang-kl-kajang-sepital..pastu masuk wad

masa kat matrik pun sama, masa kat ukm pun sama...aku dah biasa dah kuar masuk sepital ni..tapi alhamdulillah...aku dah sembuh sepenuhnya...kuasa Tuhan...dengan minum air daun misai kucing 3 kali, terus sakit aku hilang....memang miracle..doktor sendiri pun terkejut...syukur alhamdulillah

ini bunga misai kucing...macam misai kucing tak..daun dia tu buat ubat

setiap pasangan yang berkahwin pasti ingin kan zuriat kan...macam tu jugak aku...dulu aku keje site...bos aku tak bagi aku pregnant, tapi aku peduli hapa...aku tak planning pun..tapi still takde rezeki jugak..pastu aku pindah kuantan...dok kat site jugak...sekali lagi, bos aku kata kat aku, mariam, u jangan pregnant, nanti susah projek kita nanti sapa nak jaga...tapi aku tak peduli, aku buat bodo je...tapi still rezeki takde...so aku pikir masak2...aku nak berenti...ye kawan2...actually this is the main reason i tukar job tu lecturer. tak sanggup aku nak dengar orang tak bagi aku pregnant..

walaupun gaji kecik, tapi aku happy keje sini..best..kawan2 best...tu yang penting..aku dah start jumpa gynae..dipendekkan citer...i cannot conceive normally...the only way i can get pregant is tru ivf procedure..aku sedih...sesedihnyer...thank God, hubby sentiasa di sisi...pernah aku utarakan agar dia kawin lain, dia tak layak untuk aku...ikhlas ni aku cakap, walaupun pedih..tapi dia kata it's not fair to me, dia janji ngan aku, selagi dia takde anak ngan aku, dia takkan cari yang lain..(weiii kalau ko dah anak ngan aku tak yah la carik lain)...sempat lagi dia bergurau masa aku tengah serius dan dalam kesedihan...itula dia Khairul Ariff Ibrahim...tak tau masa bila dia ni serius.

so kitorang ni berubat dah banyak tempat...asal ada orang cakap orang ni leh tolong ubatkan..kitorang akan pegi...hatta ke Benut sekalipun..so tradisional dah tak leh nak jalan lagi dah, kitorang decide to do ivf jugak...so bertemu la jodoh kitorang dengan Dr. Mad...he's very nice person and cute some more...hehehhehe

1st ivf we did under Dr. Moc supervision, and Dr. Mad masa tu masih lagi kat HUKM...so we met him there to do ovum pick up (ooctye retrieval)....unfortunately all the eggs were overmatured and cannot be fertilized...yes...i was very sad...frankly i want to blame Dr. Moc...but what else can he do...and he only human and not his fault pun, it's God will and actually infertility not really his expertise.

2nd ivf. Dr Mad dah ada kat kuantan..dengan baik hatinya...dia bagi kitorang ubat free...the ubat saje cost about 2k...masa ni buat banyak cycle...telur kecik2 je...tak besar pun...cycle yang ke3 dia increase dose, so dapat la telur yang ok..then again we have to go to HUKM to complete the ivf procedure, sebab kat Kuantan mana leh buat ivf..kali ni Prof H yang buat...dapat la transfer satu embryo yang berkualiti tinggi...we were very happy at that time...balik kuantan, Dr Mad monitor, sampai la minggu yang ke5, aku sakit perut lain macam, tengok2 ada bleeding macam period...i was so sad...tomorrow early in the morning i call Dr. Mad, dia check, tengok dah takde dah apa2 kat uterus aku...masa ni memang sedih sangat...aku amik mc dua hari untuk tenangkan fikiran

3rd ivf. kali ni buat semua kat kuantan, aku jumpa Dr Mad lagi, this time ubat kena beli, tapi professional fee tak yah bayar...so duit ubat tak sampai 3k..alhamdulillah...mulia sungguh hatimu..masa ovum pick up, diorang bagi sedation, tapi aku sedar but tak rasa sakit, cuma tak leh nak bukak mata je...dan dapat la dua biji telur...dan dua telur ini disenyawakan dengan menggunakan dua kaedah, satu IVF dan satu lagi ICSI. IVF ni kita biarkan sperm reach the ovum by itself tapi ICSI ni pulak, embryologist akan pilih the best sperm to be injected to the ovum...ni kira macam confirm persenyawaan berlaku...for my case, yang ICSI tak fertilized, but IVF tu pulak yang jadi, tapi abnormal la pulak, not advisable to transfer to my womb..takut nanti berlaku keguguran atau anak yang lahir nanti tak cukup sifat...doktor cakap yang IVF tu macam ada two sperm masuk dalam one ovum at one time, dan sel tu membelah tak sekata...so kita ikut nasihat pakar...takde embryo transfer....sadddd...bukan rezeki kami lagi...Allah lebih tahu

iktibar yang boleh diambil, kita hanya merancang Tuhan yang menentukan, percaya pada Allah dan redha dengan apa yang diberiNya...semoga dengan dugaan ini akan menambah keimanan aku kepadaNya..dan aku takkan sekali2 mengalah, aku akan terus berusaha selagi daya. terima kasih atas semua doa kalian, i really appreciate it


kalau tak paham pasal ivf google sendiri ye...nanti kalau aku rajin aku citer la detailnyer

11 comments:

noniey said...

sabar lah kakyam... n jangan putus asa... insyaallah Allah bersama orang yang sabar...

kuIna said...

sabar & berusahalah...
semuanya kuasa tuhan.


sy ada cerita psl pokok nama kucing tu... hehehe

SfKn said...

sabar ye kak yam. apa shj yg Allah takdirkan utk kak yam, ada hikamh yg tersembunyi. kitorang akan sentiasa doakan the best for you..

elyse said...

ala sedih!
takmo sedih pn
usaha puan!

l i e y n said...

sedih masa kak yam bgtau dlm sms, td tak mo tanya..takut kak yam lagi sedih...
apa yang mampu saya katakan, sabar dan redha...
nanti kak yam usaha n doa lagi kay...

hidayah said...

kak yam... sedih sgt sebenarnya bila start tahu dari dulu kisah kak yam.. saya sebenarnya takut nak tanya... taknak kak yam sedih2... insya allah.. ada rezeki tu nanti..

Kamarul n Hartini said...

Kak Yam mmg seorg yang tabah, saya doakan spaya kak yam akan berjaya memperolehi zuriat sendiri nanti.

Yummy Yum said...

noni - thanks, akak tak kan putus asa

kuIna - ye, semua kuasa Tuhan, kita hanya merancang...nak tau gak apa cerita pasal pokok tu

pah - tq

eliz - sedih memang sedih eliz, tapi saya akan berusaha selagi mampu

lieyn - thanks sebab paham, memang kalau ada sape yang tanya, aku tak leh nak cerita, sebab tu aku gagahkan jugak cerita kat blog ni

dayah - akak paham semua orang macam ada nak tanya something nanti, tu sebab akak ceritakan jugak kat dalam blog, nanti kalau face to face akak tak leh nak tahan air mata ni, even tengah tulis ni pun akak nangis

tini - thanks tini

Intan Noorazlina said...

insyaallah, berkat usaha,doa dan sabar kak yam dgn abg arip nanti Tuhan makbulkan jugak doa semua org untuk kak yam n abg arip...

Mak Doyah said...

Yam, banyak bersabar, ikhtiar lagi ye..insyaallah ada rezeki utk kau satu hari nanti..

Unknown said...

AKak pm sy kt email ni kasutseliparsaya@gmail.com..kasi no cntact akak..nk tnya sal ivf