Lady Driver

4:01 PM Posted In 13 Comments »
bila korang baca title kat atas tu mesti korang ingat aku nak tulis pasal typical lady drivers kat malaysia ni, but i am not, bagi aku pompuan ke laki ke bawak kete sama je, orang laki skang ni tak boleh nak kata lagi dah 'tu la pompuan, kalau bawak kete bukannya nak pikir, nak masuk simpang pun terhegeh2, pastu tak bagi signal'..hello..orang laki pun sama gak ek..korang je yang tak perasan, sebabnya kalau laki yang buat perangai camtu korang senyap je..padahal sama je..(emotional lak pulak aku ni).

so, aku nak cerita pasal aku, sebab ni blog aku kan...hehehe..okla...semenjak ketiadaan suami ku di sisi selama 3 bulan, aku memang banyak drive, dari melaka ke negeri pahang, singgah di johor beli barangan..hehehe..so memang banyak la aku merayau sorang2 ni, gi balik grik jumpa mak, g johor jumpa supervisor, g melaka jumpa in-laws, pastu kl tu jangan cakap la, balik hari je salunya..dulu aku nak g kl drive sorang pun migraine, skang ni kuantan-melaka-johor-kl-kuantan, selamba je...hehehe..

ok, anyway, aku nak cerita pasal kekerapan aku bawak kete dan aku ni seorang perempuan yang boleh dikatakan laku lagi la kalau aku mengaku aku ni bujang...hehhehehee...jangan mara ye bang...hehhehe...perasan je...so aku kena salu pikir bahaya yang menanti aku bila aku drive sorang2 ni, especially at night, kalau orang nak buat jahat ngan aku ni, anytime, langgar belakang kete aku, overtake kete aku pastu berenti depan ke, macam2 la yang akan boleh terjadi, maklumla pompuan ni easy target kan..aku salu pikir camtu..macam mana la kalau jadi kat aku camtu, nauzubillah, apa yang aku boleh buat, berdoa semoga semuanya selamat dan takde orang yang kacau aku bila aku tengah drive..so ada sorang kawan aku, suggest kat aku, kalau bawak kete sorang2 ni, bukak tudung, pakai cap, n pakai sunglasses, so tak berapa nak nampak sangat kita ni pompuan, mungkin kalau kita pakai tudung, definitely orang tau kita ni pompuan kan, dan satu lagi, kete kita tu jangan nampak so feminine, ada bunga ke, bear ke, sebab dari jauh orang boleh tau, tu kete pompuan, ok so ladies yang nak drive alone, be very extra careful, u never know what will happen kan, so hati2 dan banyakkan doa, semoga perjalanan kita dilindungi Allah...Amin..

ok tu je tips yang aku nak bagi kat korang semua, tapi aku sendiri tak penah try bawak kete pakai cap je, maybe kalau malam boleh apply kot..

13 comments:

Neeza Shahril said...

kalau malam camana nak pakai sunglasses?? mahu menggagau nanti hehehe..

errr.. kat Johor ada buah berangan ke?? hahaha!!
ingat nak ajak Arif datang rumah malam ni.. dia free tak?

Anonymous said...

Hmmm... sape cikgu yg ngajar 'lady driver' drive tu...

Neeza, nasib baik la baca comment hari ni, klu tak basi la makanan tu.. hehehe

hidayah said...

k.yam...
sy selalu je bertekak dgn xairi psl ni... haha... klau ada lady driver terhegeh2 drive, dia asyik ckp --ha, tgk la org pompuan bwk kete... ntah apa2... huhuhu... geraaaaaaaammmmm je saya...

Anonymous said...

kak yummm...eh kak yam..hehe..
satu lagi tip...if drive sengsorang seat sebelah driver tu jatuhkan so that org keta belakang ingat ada org sebelah dok tidur ke..

Yummy Yum said...

kak neeza - pakai polarized sunglasses..sure terang benderang..hehe..pastu ariff cakap tadi, jemput makan tru blog lagi cepat dari call hehehe..

Mr KAI, tq ekk atas segala tunjuk ajar..

Dayah - biasa la, orang laki memang camtu, kenapa nak kena sebut 'tu la pompuan'...benci akuuuuu

Anisz - tq, one good tip gak tu

ikien said...

k.yam ada satu lagi tip(tip en.mail), kalau drive sorang2 waktu mlm, kat seat belakang tu kena letak brg jgn bg kosong kalau tidak ada benda lain yg tumpang.he.he.he

l i e y n said...

pompuan sekarang bawak keta lg terer dr lelaki contonya cik yam saya a.k.a my mom yg tak pernah accident sbb sgt berhati-hati n sabar tp anak2 dia sume mmg speed devils tak reti drive slow2 tp berhemah k...
alah, tak yah bukak tudung, pakai aje cap...kak yam, walaupun polarized tp tak leh gak pakai time malam...

noniey said...

kalau malam, camne nak pakai sunglasses ek? hehee...

leh ah try petua tu nanti kalau bawak kete sorang2.

Intan Noorazlina said...

betul tu kak yam.. ada gak org laki yg selalu accident bila bawak keta... tu sebab bwk ntah apa2 la... selalu je tgk org laki yg terus nak masuk 2nd lane bila kuar simpang... tak pun tgu je kat simpang tu smpi takde keta lalu... sape tah cikgu driving school dia...

Neeza Shahril said...

walau apa pun, akak takut drive sorang kalau jauh2.. takut ada 'benda' tumpang hehee..

Yum, cuba tanya arif, kenyang ke dia makan? ke tak kenyang sebab tak sedap??? heheee..

Anonymous said...

I ada satu lagi tip. Nak drive tu, check minyak cukup ke tidak... kang tak kira ada org ke tak, keta takleh gerak...

Anonymous said...

Neeza suruh tanya Yam dulu, tapi Yam tak tanya lagi so takleh la jawab...

Neeza Shahril said...

hahaah!! maknanya comment ni Ariff baca before Yam.. hehehe... Shahril cakap dia terpaksa habiskan food tu sorang-sorang sebab dia takut kak Neeza kecik hati orang tak makan..