I Hate You

7:04 PM Posted In , 7 Comments »
benci! benci! benci! tak suka! tak suka! tak suka!

aku tak suka la kat dia tu...suka sangat menjerit tak tentu pasal, kalau bercakap tu suara macam tertelan speaker..macam la kitorang ni pekak sangat

aku tak suka la kat dia tu...kalau cakap tu main lepas je..mulut macam ada takde insurans

aku tak suka la kat dia tu...semua benda dia buat kalut..benda kecik jadi besar

aku tak suka la kat dia tu..apa yang dia cakap tu semua orang kena ikut..macam dia bagus sangat

dengar tu..macam bagus sangat..yang ko tu suka hati je tak suka kat orang tu pasal..

hehehehe..aku saje je nak tulis pasal tak suka kat orang ni..memang tak dinafikan..ada orang yang kita suka, ada yang kita rasa tak berapa selesa nak berkawan...senang cerita ada orang yang kita tak suka kan..

sebab apa kita tak suka kat seseorang tu?
a) sebab kata2 yang keluar dari mulut dia tu selalu menyakitkan hati ko?
b) sebab dia selalu merendah2kan ko depan orang lain? ( aku memang kemetot pun)
c) sebab muka dia hitam legam macam kicap, ko putih melepak macam tepung kastad?
d) sebab ko orang ada2, dia orang kebanyakan?
e) sebab ko glamer, dia gelamma?
f) sebab...sebab...sebab..aku memang tak suka la kat dia tu

hahahaha...banyak lagi sebab lain yang membuatkan kita tak suka kat seseorang tu...tapi suka hati je kan nak benci2 kat orang...macam la semua orang suka kat ko...macam la ko tu perfect sangat (aku pernah jadi prefect je dulu)..aku salu pikir..kalau aku tak suka kat seorang, maybe ada lagi 10 orang yang tak suka kat aku...kadang2 tu tak boleh nak elak dari tak suka kat seseorang tu..dan bila aku mengadu kat seseorang pasal aku tak suka kat seseorang, dia salu cakap kat aku, anggapla tu memang perangai dia...kita kena terima perangai dia camtu, kita tak boleh nak ubah perangai orang lain, sentiasa bersangka baik dengan apa yang orang kata kat kita or buat kat kita..memang susah nak terima benda tu..tapi siapa la kita ni kan nak membenci orang..kita tak layak pun..kita ni semua sama saja di sisiNya..Allah pun sayangkan kita, walaupun kita ni dah banyak buat dosa dengan dia..Dia sentiasa bagi kita peluang untuk bertaubat..

bukan aku nak mengata kat sesape..tapi lebih kepada peringatan untuk diri sendiri agar jangan membenci orang...sentiasa bersangka baik sesama kita...Insyallah aman damai dunia ni..hehehhehe...last but not least I LOVE U ALL...muah muah muah...

Renung renungkan..selamat beramal..

7 comments:

Neeza Shahril said...

bagus betul orang yang bagi advice pada Yam tu.. anggaplah perangai dia dah macam tu..
akak rasakan.. kalau kita maafkan orang, pahala kita berlipat kali ganda.. lagipun hati kita akan tenang.. Allah lebih sayangkan kita.. iman kita bertambah.. banyakkan.. tapi ruginya.. jarang orang nak buat cam tu.. akak pun sama.. :(

hidayah said...

mmg patut pun kita jgn membenci org... kekadang tu perkataan benci keluar dari mulut sbb waktu tu tgh marah, mmg emosi agk tak terkawal.. tapi yelah,kan.. easy said than done :)

Rasyidah Abd. Aziz said...

benci masa tgh marah tu biasa la, mana2 kita pegi pun mesti ada masanya kita benci org tu sebab something kan? try to forgive n forget je lah, sbb kekdg pun kita pernah menaikkan kebencian org tanpa kita sedar

Kamarul n Hartini said...

Aku setuju ngan syidah, kdg2 kita ader buat org tak suka kat kita tnpa kita sedari. Aku pun kak yam kalau aku terasa ngn aper org ckap aku selalu ingatkan diri aku, mgkin org tu tak sedar ataupun tak brniat. Sbb kita pun bkn selalunya sedar aper yang kita ckap bleh melukakan org lain.

SfKn said...

betui..betui..betui..
(setuju dgn pendapat kak neeza, hiday, syidah n tini)

l i e y n said...

human is not perfect...
normal le kalau kita benci kat orang tapi mmg akan ada orang yang benci ngan kita gak...
kena le kita improve ourselves to make people love us n we love people!!!

pah, senang je komen ko ekk!!!

Yummy Yum said...

terima kasih di atas pandangan semua, semoga diri kita lebih baik daripada semalam, insyallah