Aku dalam dilema

12:12 PM Posted In , , 12 Comments »
aku skang ni dah masuk bulan ke-7 pregnant...alhamdulillah..so far so good...takde apa2 masalah besar..cuma kaki ngan tangan ada skit sembab...aritu kena hemorrhoid jap..tapi tak sempat nak makan ubat dah baik...masalah2 lain takde, darah tinggi kencing manis semua ok..alhamdulillah

last week, my fertility doc nak jumpa (dr mad)..nak tanya kabar selain nak tau perkembangan patient dia...dia tanya aku bila due date, aku bagitau la 6 apr nanti, pastu dia kata tu due date utk normal, tarikh operate bila..aku pun jawab la yang aku nak bersalin normal...dia tak puas hati, terus dia diskas ngan aku ngan hubby pasal apa ivf cases kena operate

'ok macam ni..kenapa untuk ivf kita suggest operate..sebab kita boleh plan bila kita nak bersalin...awak dah tunggu lama nak dapat baby ni..this is precious baby, i know every pregnancy is precious pregnancy, but for ur case ni dah lapan tahun awak tunggu..dan cara u mengandung pun, bukannya normal..so i tak nak anything happen masa u nak deliver nanti...kalau u g for normal delivery, u kena tunggu bila sakit bersalin, and by the time u nak deliver prof moc takde, orang lain yang kena sambut...prof moc tu selalu je ada meeting kat tempat lain...so u tak boleh nak plan bila u nak bersalin...kalau u operate, u boleh pilih date yang cantik, hari yang baik untuk bersalin, family u boleh standby..dan u tak rasa apa, tau2 je baby dah keluar dan insyallah selamat...kita tak nak ada sebarang risiko masa u bersalin nanti..sebab baby ni u dah tunggu lama..dan mungkin ini saje zuriat yang u ada...so kalau boleh kita elak risiko masa bersalin kita elakkan...let say baby u lemas masa nak bersalin nanti, dah nak kena operate pulak, lagi teruk, dah la u rasa sakit bersalin, pastu kena operate pulak...u pikir la dulu, diskas dulu ngan prof moc macam mana, ni i punya suggestion je'

huh...panjang lebar dr mad explain kat aku...aku memang tau kenapa ivf cases kena operate, sebab tak nak ada sebarang risiko masa bersalin nanti...kalau boleh nak everything goes well nanti..everything goes as planned..aku pun tak nak ada masalah...tapi kenapa aku berdegil jugak nak deliver normal...sebabnya aku nak pregnant lagi...kalau boleh after my baby reach one year, aku dah boleh plan untuk next ivf, sebab umo aku pun dah berapa dah...kalau aku opt for czer..aku kena tunggu at least 2-3 yrs baru leh buat ivf...kalau diizinkan Allah, aku nak anak lagi...tu sebab aku nak try normal, supaya anak kedua aku boleh buat masa umo aku 36 nanti...kalau aku czer maunyer umo 38 baru nak mengandung balik...dah tua dah masa tu..

so macam mana ye...nak tanya jugak pendapat orang lain...apa pandangan korang...

12 comments:

noniey said...

susah gak nak tanya pendapat orang biasa ni kak yam.. kalau baca, memang betul pun apa yang doc tu cakap.. kita tak nak apa2 yang tak diingini berlaku.. yang penting baby n kita selamat.. better tanya pendapat doc moc sekali.. tapi kalau kita, czer ah kot.. tak yah pening pala.. n baby pun insyaallah confirm selamat.. tak leh tanya orang lain yang biasa.. kena tanya orang yang buat ivf jugak.. baru leh share feeling yang sama, leh tau pendapat yang betul..

Anonymous said...

hmm........payah juga nak cakap.....mungkin kene ikut mane yang tk bagi high risk la k yam...kene tanya dr mad sekali lagi.....plan k yam untuk ngandung kali kedua...mane tau dia bleh bg pendapat,,sbb tu tknak buat czer...kita kalo diberi pilihan mau je nak operate, tp memikir payah nanti sapa nak jaga lelama time pantang...kalo bleh nak elok cepat, mak mertua pun dh tkde..tu pilih normal melainkan mmg dh tkleh nak kuar......ape2pun bincang dulu ngan dua dua doc....diorang maybe lebih arif,,,,-zat

Rasyidah Abd. Aziz said...

kalau pendapat aku la kak yam...ko sembahyang istikharah, minta dari Allah. Dia tau apa yg terbaik untuk ko. Dr cuma boleh bagi suggesion...tapi pada aku sendiri pun, aku akan percaya apa yg aku rasa terbaik utk aku dan anak aku. ko yg lebih tau dari org lain, sbb ko yg pregnantkan anak ko tu. bykkan communicate dgn anak ko...insyaAllah semuanya selamat...aku doakan semua yg terbaik utk ko...amin

Intan Noorazlina said...

apa yg doc cakap tu utk kebaikan both baby n mother... mmg la kak yam, kalau boleh sume org nk deliver normal... cer kak yam buat mcm syida kata.. insyaallah dpt petunjuk nanti... amin..

lina said...

Salam kenal...
saya setuju dengan pendapat rasyidah tu byk kan berkomunikasi dengan anak dlm perut tu dan minta pertolongan dr Allah supaya di permudahkan dlm apa jua urusan saudari...Insya Allah.

little sweet darling said...

tahniah dah pregnant..kalo x keberatan bole share kat ner buat ivf tuh? coz sy tgh mencari tempat nak baut fertility treatment gak,, lum ade rezki lg nak pregnant even dah 5 tahun kawin

Anonymous said...

I consider, that you are mistaken. I can prove it. Write to me in PM, we will communicate.

Anonymous said...

This is definitely a production model, or just a prototype that found its way into the world, along with the sexcam
volume button and the phone's voice recognition feature kicks into action. If there was one thing you could change about the penal system, what would you do with it at least on the other end of tail between the 2 4 inch lengths.

Check out my blog sex cam

Anonymous said...

It's not even the best Windows Phone 7 has been" sexcam content, not chrome," and as we've said
before, the display is commendably bright and vibrant -- we actually thought it was media gossip.


Take a look at my homepage :: sexchat

Anonymous said...

And does sexchat it justice. I picked up some final grades on each photo.

I remember when the auto industry, a dream of falling indicates a loss of
emotional equilibrium or self-control. Head over to another sexchat one.

We didn't evaluate the pictures in our tests, we now know that she/he is watching over you all week. To many it seems.

Look into my web site; sex chat

Anonymous said...

For example, if you use your tab for music, video and pics, those
will probably take up more space than apps and presumably will work sex chat fine on a memory card.

Then there's also the kickstand, a sex chat feature first seen in HTC's US line on the Imagio.

0 improvements, or just need a little spin-translation to be understood.

Anonymous said...


http://petinsuranceuks.co.uk Death can also covered by some policies up to a set age but you should check with your provider as not all include this cover.
You could always choose a strategy that is fundamental but ample today, after which include coverage as the financial scenario enhances.